Dator blir (plötsligt) långsam när den kopplas till USB-c Docka

Permalänk
Medlem

Dator blir (plötsligt) långsam när den kopplas till USB-c Docka

Hej!

Jag har ett konstigt problem och undrar om någon kan hjälpa mig.

Efter att ha fungerat bra i ca 1v (sedan jag köpte datorn) har jag nu märkt att min laptop (Thinkpad X1 Carbon G9) blir "jättelångsam" när jag kopplar in den till min USB-C docka (Dell D6000).

Bara igår så spelade jag lite HL2 helt utan problem, nu är det helt ospelbart. net_graph visar att jag har 144 fps (samma som min monitors hz, jag antar att den låser sig därefter) men spelet är skitsegt, massa input lag osv. Det sjuka är att det alltså fungerade jättebra igår.

Det funkar också superbra direkt när jag kopplar ur dockan! Det är ju dock segt att inte kunna spela med tangentbord, mus och 144hz skärmen.

Någon som har en idé på vad man kan testa?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Problemet "löses" genom att koppla skärmen direkt till min laptop och endast använda dockan för tangentbord, mus etc. men då får jag bara upp uppdateringshastigheten till 60hz. Jag antar att det är max ut ifrån datorns HDMI-port.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Problemet "löses" genom att koppla skärmen direkt till min laptop och endast använda dockan för tangentbord, mus etc. men då får jag bara upp uppdateringshastigheten till 60hz. Jag antar att det är max ut ifrån datorns HDMI-port.

Det är inte bara det. En docka som D6000 kör med ett DisplayLink-chip som är gjort för kontorsbruk, inte spel eller kreativt arbete.
Source: Vi har ett par tusen på jobbet.

Kort sagt innehåller drivrutinen för dockan en fångstfunktion som "filmar" av skärmen, komprimerar datan nog för att den, tillsammans med annan USB-trafik, går att skicka över USB 3.0 till dockan där DisplayLink-chipset dekomprimerar bilden och visar den på skärmarna.

DisplayLink-chipet driver skärm 1 och 2. Kopplar du in en tredje skärm och dockan med USB-C kabel i en dator som stödjer USB-C Alt Mode, så skickas DisplayPort-data direkt till skärm 3. Dock bara i 60Hz, gissar jag.

Kort sagt, kör som du kopplat nu.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Kort sagt, kör som du kopplat nu.

Tack för ett väl utformat svar!

Jag inser att jag får köra på detta viset, det konstiga är bara att det funkade bra innan.

Jag vet inte om det är någon drivrutin eller motsv. som spökar (jag har installerat om alla), men det känns sjukt underligt att det plötsligt skulle gå från bra till dåligt. Det känns ännu konstigare att det ens funkade i början, med tanke på det som du skriver!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9